Hele Tidens Tegn d. 12. marts 2022
Fjerntolkningen fejler
Siden årsskiftet har der været rod med fjerntolkningen.
Danske Døves Landsforbund (DDL) har kritiseret Den Nationale Tolkemyndighed, der har ansvaret for at tjenesten fungerer, for ikke at udføre deres arbejde godt nok.
DDL har siden 2020 ønsket, at fjerntolkeservicen skal være åben 24 timer i døgnet.
Tilbage står de frustrerede brugere af fjerntolkningen, der ikke mener, de får den service, som de har krav på.
Kontaktpersoner til døvblinde
Som døvblind er der mange udfordringer i hverdagen, og mange døvblinde har behov for at have en kontaktperson til at hjælpe sig i hverdagen.
Desværre mangler der tegnsprogstalende kontaktpersoner, og det er svært at finde personer, der har lyst til at påtage sig jobbet.
Thomas fra Fredericia er en af de få, der har en kontaktperson.
Vi var på besøg hos ham en dag, hvor hans kontaktperson, Jesper, er kommet for at hjælpe ham.